Jumalan maailmankaikkeuden päämaja
Jatkoa: Viimeinen ristiretki
Jerusalemin sydämessä, Daavidin kaupungissa, Jumala antoi poikkeuksellisen lupauksen Israelin historian suurimmalle kuninkaalle: "Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi... Ja sinun sukusi ja kuninkuutesi pysyvät sinun edessäsi iäti, ja sinun valtaistuimesi on oleva iäti vahva" (2. Sam. 7:12,16).
Jumala lupasi, että Daavidin valtaistuin, hänen kuninkaallinen sukulinjansa, jatkuisi ikuisesti.
Neljänsataa vuotta myöhemmin profeetta Jeremia asteli saman kaupungin kaduilla Juudan kansan synkkänä, kapinallisena, kukistumiseen johtavana aikana. Jumala antoi Jeremialle kuitenkin innoittavan näyn: "Niinä päivinä ja siihen aikaan minä kasvatan Daavidille vanhurskauden vesan, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa" (Jer. 33:15). Se oli profetia vihoviimeisestä kuninkaasta, joka asettuisi Jumalan Daavidille lupaamalle ikuiselle valtaistuimelle.
"Niinä päivinä Juuda pelastetaan, ja Jerusalem asuu turvassa”, profetia jatkaa, ”Ja tämä on se nimi, jolla sitä kutsutaan: 'Herra, meidän vanhurskautemme'. Sillä näin sanoo Herra: Aina on mies Daavidin suvusta istuva Israelin heimon valtaistuimella" (jakeet 16–17). Se toistaa lupauksen katkeamattomasta kuninkaallisesta sukulinjasta, joka jatkuu, kunnes "vanhurskauden vesa" perii tuon valtaistuimen. Jumala korostaa tämän lupauksen varmuutta vakuuttamalla: "Jos saatte rikotuksi minun liittoni päivän kanssa ja minun liittoni yön kanssa, niin että päivä ja yö eivät enää tule ajallansa, niin rikkoutuu myös minun liittoni palvelijani Daavidin kanssa, niin ettei hänellä enää ole poikaa, joka istuu kuninkaana hänen valtaistuimellansa..." (jakeet 20–21). Niin kauan kuin aurinko ja kuu pysyvät ja päivä ja yö jatkuvat, voimme luottaa siihen, ettei tämä lupaus rikkoudu!
Pian sen jälkeen babylonialaiset valloittivat Jerusalemin. He pyrkivät hävittämään koko Daavidin kuninkaallisen suvun; he sokaisivat ja vangitsivat kuningas Sidkian ja surmasivat hänen poikansa. Jopa Jeremia ajatteli, että Jumala oli rikkonut lupauksensa Daavidille! (Psalmi 89 on todennäköisesti Jeremian kirjoittama; jakeet 38–51 kuvaavat hänen epäilystään ja tyrmistystään.)
Jumala oli antanut Jeremialle toimeksiannon säilyttää tuo valtaistuin. Jer. 1:10 kuvaa tätä toimeksiantoa, jossa Jeremia siirtää valtaistuimen kotipaikastaan Jerusalemista ja istuttaa sen Sidkian tyttären kera Brittein saarille! (Voit lukea tämän innoittavan tarinan Herbert W. Armstrongin kirjasta Yhdysvallat ja Britannia profetioissa; voit tilata sen ilmaiseksi).
Vaikka Jeremia jätti Juudan kaupungit taakseen, Jumalan aikomus ei ollut poistaa Daavidin valtaistuinta pysyvästi Jerusalemista. Muista, että Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin, miksi valtaistuimen on palattava takaisin.
Valtaistuin viedään Jerusalemiin
Kuudensadan vuoden kuluttua enkeli ilmestyy kaupungissa noin kolmen päivän matkan päässä Jerusalemista nuorelle naiselle (ja Daavidin suoralle jälkeläiselle) nimeltä Maria ja välittää seuraavan hämmästyttävän profetian: "Älä pelkää, Maria, sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä. Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi JEESUS". Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen, ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman" (Luuk. 1:30–33).
Tämä profetia on Jumalan Daavidille antaman lupauksen sekä Jeremian "vanhurskauden vesaa" koskevan profetian huipentuma. Jeesus Kristus tulee vastaanottamaan tuon valtaistuimen ja hallitsemaan siltä käsin iankaikkisuuteen!
Meille on selvää, ettei tämä profetia täyttynyt ensimmäisellä vuosisadalla Jeesuksen elinaikana, mutta se täyttyy, kun Kristus palaa pikaisesti maan päälle. Isä Jumala antaa Kristukselle "isänsä Daavidin valtaistuimen".
Jumala säilytti lupauksensa mukaisesti Daavidin valtaistuimen kautta historian. Jumala selittää Hes. 21:27 tarkemmin, miten: "Raunioiksi, raunioiksi, raunioiksi (engl. käännä, käännä, käännä) minä panen tämän; eikä tästä ole jäävä mitään, kunnes tulee hän, jolla on oikeus [Jeesus Kristus], ja minä annan sen hänelle." Valtaistuin siirretiin kolme kertaa – ensin Irlantiin profeetta Jeremian toimesta, lähes tuhat vuotta myöhemmin Skotlantiin ja lähes 800 vuotta myöhemmin Englantiin, jossa se on pysynyt viime aikoihin asti. Ja mitä sitten tapahtui? Hesekiel paljastaa hämmästyttävän vastauksen: "eikä tästä ole jäävä mitään." Jumala totisesti päätti kuninkaallisen linjan! Jumala piti kuitenkin lupauksensa Daavidille sen korvaamalla – Jumala perusti uuden Daavidin valtaistuimen valmistautuessaan antamaan sen Pojalleen, "jolla on oikeus"!
Sama lupaus löytyy Jer. 1:10, josta Ferrar Fentonin käännös kuuluu: "Katso, minä olen tänä päivänä asettanut sinut yli kansojen ja valtakuntien, repimään ylös ja hajottamaan alas ja tuhoamaan [kolme kääntämistä] ja pyyhkimään pois [valtaistuin päättyi] sekä rakentamaan ja istuttamaan" – uuden valtaistuimen.
Daavidin valtaistuin on tänään yhä edelleen maan päällä! Ilmainen kirjani Daavidin uusi valtaistuin, kertoo, että tuo valtaistuin sijaitsee tänään Jumalan seurakunnassa. Jumala on varmistanut, että valtaistuin on valmiina "sille ... jolla on oikeus"! Valtaistuin esitetään pian Jeesukselle Kristukselle, kun hän palaa.
Mihin maapallolle valtaistuin perustetaan? Useat Raamatun jakeet osoittavat, että Jumalan omat vievät sen Jerusalemiin. Daavidin valtaistuin siirretään pian takaisin Jumalan kaupunkiin.
Profetian mukaan Jumalan omat karkotetaan Lähi-itään (esim. Aam. 7:12–13). Jes. 16:1–4 kuvaa, kuinka heitä suojellaan suuren ahdistuksen aikana. Jumala lausuu: "Salli minun karkoitettujeni asua tykönäsi, Mooab" – alue Jerusalemin itäpuolella. Sitten sanotaan: "Ja valtaistuin vahvistetaan laupeudella, ja sillä istuu totuudessa Daavidin majassa tuomari, joka harrastaa oikeutta ja vanhurskautta ahkeroitsee" (jae 5, alkuteksti). Daavidin valtaistuin perustetaan tälle alueelle ja sitä hallitsee vanhurskas mies – mies Jumalan seurakunnassa. Jumalan omat omaavat tämän valtaistuimen turvapaikassa, varsin lähellä Jerusalemia! (Myös tästä kirjassa Daavidin uusi valtaistuin.)
Sitten Jeesus Kristus palaa Jerusalemiin suurella voimalla! Tuona aikana hänen pyhänsä kirkastetaan ja yhdistetään Kristuksen kanssa (esim. Matt. 24:30–31).
Sakarja profetoi, että Kristuksen paluun jälkeen, kun "Herra on oleva koko maan kuningas", kansakunnat kaikkialta maailmasta "käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia" (Sak. 14:9, 16–17), Jerusalemiin, minne Jeesus Kristus palaa, ja minne Kristus perustaa päämajansa ja hallitsee maailmaa Daavidin valtaistuimelta.
Kuningas Daavidin valtaistuin istutetaan Jerusalemiin. Mutta viitatusti sitä ennen Jumalan omat saavat vertaansa vailla olevan tilaisuuden ja kunnian luovuttaa tämän uuden valtaistuimen Jeesukselle Kristukselle!
Jeesus Kristus perustaa kotinsa Jerusalemiin. Jerusalemissa Kristus istuu ja hallitsee Daavidin valtaistuimella tuhatvuotisessa valtakunnassa. Se on maailmankaikkeuden suurin toivo!
Seuraava uskollisten pyhien tapahtuma ylittää ihmismielen!
Jeesuksen Kristuksen morsian – ja Jerusalem
Ilmestyskirjan jakeessa 19:16 Jeesusta Kristusta kutsutaan "kuningasten Kuninkaaksi ja herrain Herraksi" – koko maan ylimmäksi hallitsijaksi, Isän Jumalan alaisuudessa. Samassa yhteydessä osoitetaan, ettei Kristus hallitse yksin:
"Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus. Ja hän sanoi minulle: Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" (jakeet 7–9). Kristus hallitsee vaimonsa – Jumalan kirkastetun seurakunnan – avustamana! (Ef. 5:25–32).
Kristus lupaa näille hengellisen voiton saavuttaneille pyhilleen: "…sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani" (Ilm. 3:21). Kristus hallitsee Jerusalemissa Daavidin valtaistuimelta. Kristuksen uskolliset omat – nyt kirkastetut, hengestä syntyneet Jumalan perheen jäsenet – jakavat valtaistuimen aviomiehensä kanssa ja hallitsevat Kristuksen kanssa!
Kristuksen Morsian valmistautuu parhaillaan tähän Jumalan ihmiselle tarjoamaan ylimpään kutsumukseen. Tässä tai tulevassa maailmassa ei ole jalompaa tointa kuin Jeesuksen Kristuksen, maailmankaikkeuden Luojan, morsiamen virka-asema! Kristus muistuttaa omiaan toistuvasti, että me olemme hänen morsiamensa – Kristuksen tosi morsian! Suurimpana haasteenamme on sallia Jumalan Pyhän Hengen laajentaa mielemme käsittämään tämä monumentaalinen kutsumus.
Jes. 66:8–9 kuvaa hetkeä, jona Jumalan seurakunnasta tulee Kristuksen morsian. Jumalan omat – jota kutsutaan taas kerran "Siioniksi" – ovat tänään alkioikäinen kansakunta! Jumala vertaa nykyisen elämämme koettelemuksia synnytysvaivoihin, joita seuraa uudelleensyntymä Jumalan perheeseen. Kuvittele hetkeä, jona Kristusta hallitsemaan auttava mahtava hengellinen kansa syntyy yhdellä haavaa! Tämä ällistyttävä, Kristuksen tulemuksen jälkeen historian suurin tapahtuma, tyrmistyttää koko maailman!
Kristus avioituu seurakuntansa kanssa. Seurakunta asuu Kristuksen kanssa tämän päämajassa Jerusalemissa, miksi Kristuksen morsian liitetään ikuisesti Pyhään kaupunkiin.
Raamattu kuvaa tätä suurenmoista totuutta toistuvasti; lukuisissa jakeissa Jumalan seurakunta identifioidaan nimellä "Jerusalem". Tulevaa Jerusalemia verrataan myös uuteen äitiin – mikä Kristuksen Morsian tulee olemaan!
"Iloitkaa Jerusalemin kanssa ja riemuitkaa hänestä kaikki, jotka häntä rakastatte; iloitsemalla iloitkaa hänen kanssaan, te, jotka olette hänen tähtensä surreet" (jae 10). Tänä suuren riemun aikana Jumalan täydellinen, vanhurskas hallinto laajenee Jerusalemista kaikkialle. Veri on täyttänyt kaupungin kadut läpi historian – toistuvien ristiretkien ja terrori-iskujen kautta – mutta sen kohtalo muuttuu täysin. Jerusalem saa iloita koko maailman edessä, ja kun kaikki ihmiset näkevät sen ilon, myös he oppivat iloitsemaan. Koittaa suuri ilon aika!
Jumala puhuu jakeissa Jerusalemista lapsia imettävänä äitinä, mikä kuvaa selvästi seurakuntaa, Kristuksen morsianta: "Että imisitte ja tulisitte ravituiksi hänen lohdutuksensa rinnoista, että joisitte ja virkistyisitte hänen kunniansa runsaudesta" (jae 11). Siinä Kristus ja hänen Morsiamensa kasvattavat hengellisiä lapsia huomisen maailmassa!
"Sillä näin sanoo Herra: Minä ohjaan hänen tykönsä rauhan niinkuin virran ja kansojen kunnian niinkuin tulvajoen. Ja te saatte imeä, kainalossa teitä kannetaan, ja polvilla pitäen teitä hyväillään. Niinkuin äiti lohduttaa lastansa, niin minä lohdutan teitä, ja Jerusalemissa te saatte lohdutuksen" (jakeet 12–13). Kaunis kuvaus! Jumala lakkauttaa nykyisen Lähi-idän kärsimyksen, kurjuuden, väkivallan ja murhateot! Jerusalemista tulee vihdoin nimensä veroinen: verisen historian kaupungista tulee todellinen rauhan kaupunki! Jerusalemista leviävä rauha täyttää koko maailman.
Jumalan seurakunta on Jerusalem. Jumalan perheen johto ravitsee kohta koko maailman. Saamme auttaa Jumalaa lohduttamaan kaikkia kansoja ja kansakuntia Jerusalemista käsin!
Jakeiden kuvaus Jerusalemista kiteyttää Jumalan seurakunnan perimmäisen tarkoituksen. On selvää, ettei fyysinen kaupunki paranna, lohduta, opeta, kasta eikä opasta ihmisiä vaan Jeesus Kristus ja hänen vaimonsa – Jerusalemista käsin! Koko maa katsoo Jerusalemiin, ja Jerusalem lohduttamaan maata! Se on ihana profetia meille kaikille.
Jumalan tahto on, että alamme osoittaa maailmalle käytännössä, että kohta esiin astuu maata oikealla tavalla hallitseva hallitus ja kansakunta, joka lakkauttaa maapallolta kaiken kärsimyksen! Jerusalemin valitseminen tarkoittaa tämän kutsumuksen omaksumista sekä kaikella mahdollisella tavalla tähän edessä olevaan tulevaisuuteen valmistautumista.
Hallinto Jerusalemista
Sakarjan kirja paljastaa dramaattisen fyysisen muutoksen, kun Kristus laskeutuu alas maan päälle: "Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin." (Sak. 14:4). Öljymäestä muodostuu kaksi suurta vuorta ja syvä laakso. Tuhatvuotisen valtakunnan alussa koko alueen topografia muuttuu.
Tapahtuma on mahtavan kunnostushankkeen pelkkää alkua. Kristus kaunistaa Jerusalemin mitä kauneimmaksi; siitä tulee maailman pääkaupunki. Raamattu kuvaa mielikuvitusta häkellyttävillä profetioilla Jeesuksen Kristuksen luomaa paratiisia mitä kirkkaimmalla visiolla!
"Sinä päivänä on Herra suojaava Jerusalemin asukkaita; ja kompastuvainen heidän seassansa on sinä päivänä oleva niinkuin Daavid, ja Daavidin suku on oleva niinkuin jumal'olento, niinkuin Herran enkeli heidän edessänsä" (Sak. 12:8). Jopa heikoin Jerusalemissa tuolloin asuva ihminen tulee olemaan mahtavan kuningas Daavidin kaltainen. Kaupungin johtajat – kuningasten Kuninkaan kanssa Daavidin kuninkaallisen valtaistuimen jakavat – ovat "kuin Jumala" – vanhurskaita, kirkastettuja, Jumalan hallintoa täydellisesti hoitavia henkiolentoja!
Jumala oikaisee koko ihmiskuntaa kohdistamalla sen huomion Jumalaan ja Jerusalemiin. Jumala tavoittaa kaupungista käsin jokaisen maan päällä olevan katuvan ihmiselämän. "Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista" (jae 10).
Koko maailma tunnistaa ja muistaa Jeesuksen Kristuksen uhrin, jolla hän puhdistaa maailman synnistä. He katsovat ristiinnaulittuun Kristukseen ja surevat kuin olisivat menettäneet esikoispoikansa! Vain läheisesti tuntemaa henkilöä voidaan surra noin syvästi; maailma oppii tuntemaan Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen syvällisesti! Tämän maailman uskonnot uskovat erheellisesti tuntevansa Jumalan. Se, että ihmiset tuntevat tuona aikana syvällisen intensiivisesti Jumalan, on valtava uutinen!
Ihmiset janoavat totuuteen perustuvaa koulutusta; valmistaudumme tänään työskentelemään heidän kanssaan.
Sak. 8:23 kertoo: "Näin sanoo Herra Sebaot: Niinä päivinä tarttuu kymmenen miestä kaikista pakanakansain kielistä, tarttuu Juudan miestä [eli Juudan hengellisen huoneen – Jumalan uskollisen kansan] liepeeseen sanoen: Me tahdomme käydä teidän kanssanne, sillä me olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne." Kuvittelen, että "kymmenen miestä" tarkoittaa kymmentä perheenpäätä eli perheellistä miestä. Tämä tarkoittaa, että edessä on paljon työtä! Kymmenen miestä perheineen tarrautuu kiinni sinuun, koska he tietävät, että Jumala on kanssasi!
"Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana” (Jes. 2:3). Monet kansat matkaavat Jerusalemiin hakemaan opetusta. Jumalan totuus – kaikki Jumalan omilleen tänä päivänä laistaan ja teoistaan antama ihmeellinen ilmoitus – virtaa Jumalan kaupungista kaikille kansoille! Kun koko ihmiskunta vaeltaa Jumalan ohjeiden mukaisesti, Jumalan lain mukaisesti, kiroukset poistuvat ja siunaukset tulvivat ihmiselämiin.
Jumalan ensihedelmien suurin tilaisuus on saada opettaa näitä pahimman kuviteltavissa olevan kärsimyksen kokeneita ihmisiä, jotka etsivät opettajilta kärsimystensä syytä. Meidän on valmistauduttava tähän raskaaseen vastuuseen.
Tulevaisuudessa kaikki virtaa ulos Jerusalemista! Tämä elvytetty, uudistettu kaupunki toimii tuhat vuotta maapallon päämajana. Jumala on valinnut Jerusalemin, jossa hän tulee olemaan ikuisesti! Vaikka Jumala matkustaa maapallolla ja maailmankaikkeudessa, hänen päämajansa on ikuisesti Jerusalem.
Hesekielin temppeli
Jumala omaa aina päämajastaan käsin lähtevän työn. Jumalan voimalliseen työhön liittyy aina vaikuttavia päämajan rakennuksia; yleensä maisemaa hallitseva fyysinen talo tai temppeli. Jumala antoi H. Armstrongin johtamalle työlle kauniita päämajarakennuksia, joista suurin oli Jumalan huone, Ambassador Auditorium. Jumala antoi rakennuksia myös pcg:lle, erityisesti Jumalan huoneen Armstrong Auditoriumin, jossa Isä ja Kristus asuvat hengessä maan päällä, vaikka heidän ikuinen tavoitteensa on asua Jerusalemissa. Meidän tavoitteenamme on oltava asua heidän kanssaan ikuisesti Jerusalemissa.
Vaikka jokainen Jumalalle tässä maailmassa rakennettu huone on väliaikainen asumus, se on silti paikka, jossa Jumala asuu hengessä! Jumala toimii antamansa rakennuksen kautta – jokainen huone kuvaa temppeliä, jonka rakentamisessa me autamme Kristusta hänen palatessaan – ja on myös visio tulevasta temppelistä.
Jumalan työ huomisen maailmassa on nykyiseen verrattuna jättiläismäinen. Kuningasten Kuningas ja herrain Herra ei hallitse kuninkaineen ja pappeineen hökkelistä!
Salomon temppeli demonstroi selvästi Jumalan rakennusohjelman ajattelutapaa. Näyttävä tuhatvuotisen valtakunnan päämajan temppeli, jossa Jeesus Kristus asuu morsiamensa kanssa, on ensimmäinen Salomon temppelin majesteettisen kauneuden – mahtavalla marginaalilla varjoonsa jättävä rakennus! Jumalan arkkitehtityö varmistaa, että rakennus on hämmästyttävän inspiroiva visio!
Vaikka moni Raamatun jae kuvaa Jumalan rakennelmaa, yksityiskohtaisin kuvaus paljastuu profeetta Hesekielin kautta, jonka kirja kuvaa temppeliä yhdeksässä luvussa! Hesekielin yksityiskohtainen kuvaus kattaa käytännön mittoja ja kuvauksia Jerusalemista.
Jumala herätti Hesekielin huomion (Hes. 40:1) ja haluaa herättää myös meidän huomiomme. Jumalan käsi tuli Hesekielin päälle. Tämä on temppeliaiheen alku. "Jumalan näyissä hän vei minut Israelin maahan ja laski minut hyvin korkealle vuorelle, jolla oli ikäänkuin kaupunki rakennettuna, etelään päin" (jae 2). Jumala avaa loistavan näyn tuhatvuotisesta päämajastaan.
Mahtava enkeliarkkitehti antaa Hesekielille temppelin mitat. Jumala käskee Hesekieliä: "Ota huomioosi kaikki, mitä minä sinulle näytän", ja ilmoita kaikki näkemäsi Israelin heimolle (jakeet 3–4). Hesekiel ei voinut kuitenkaan julistaa annettua sanomaa Israelin kansoille, koska hän oli juutalaisorja Babylonian vankeudessa, miksi kyseessä on ilmeinen lopunajan sanoma. Jumala esittää tarkasti, että nykyajan Hesekieliä edustava mies mittaa temppelin viimeisinä päivinä.
Jumala on opettanut seurakunnalleen tänä lopunaikana paljon tästä temppelistä – ja sitä edeltävistä Salomon ja Serubbaabelin temppeleistä – auttaakseen meitä julistamaan tämän näyn. Jumala käskee pcg:tä välittämään perille tämän erityissanoman. Koska me olemme ainoita, joille nämä luvut on ilmoitettu, kukaan toinen ei ole voinut välittää tätä viestiä. H. Armstrong ymmärsi vain pienenosan tätä Hesekielin temppelivisiota. Jumala on paljastanut minulle tämän totuuden ja paljon muuta. Pcg:n jäsenet on valittu tukemaan tätä sanomaa. Hesekiel eli turhaan, jollemme välitä sanomaa!
Asia sisältää myös tarkan tiedon muinaisen Jerusalemin sijainnista sekä mihin temppelit rakennettiin, mistä muu maailma on pimeydessä. Herbert W. Armstrong Collegen opiskelijamme ovat suorittaneet arkeologisia kaivauksia kahden aikaisemman temppelin sijaitipaikalla, johon myös Hesekielin temppeli rakennetaan tulevaisuudessa. Voit lukea asiasta ilmaisesta kirjasestani Jerusalem’s Temples, Jerusalemin temppelit. Jumala on käskenyt meitä julistamaan sanomamme täsmällisen yksityiskohtaisesti.
Tri Eilat Mazar löysi Daavidin palatsin ja Nehemian muurin – valtavat ensimmäisen ja toisen temppelikauden löydöt. Aiemmissa arkeologisissa kaivauksissa kausilta paljastui vain vähäisiä merkittäviä löytöjä väärän sijainnin takia.
Näiden viimeaikaisten kaivausten kautta Jumala tarjoaa meille tarkemmat mitat muinaisesta Jerusalemista. Nehemia tunsi paikan ja rakensi muurin kaupungin ympärille!
Uskon, että yksi tärkeimmistä syistä siihen, miksi kaivamme Jerusalemissa, on ymmärrys ja kiintopiste Hesekielin temppeliin, johon meidän tulee keskittää katseemme yhteiskuntamme hajotessa, kun horisontista puuttuu maailmaa johtamaan kykenevä ihmishallitus! (Sellaista ei voi olla ilman Jumalaa.)
Meidän on tiedettävä, mihin Hesekielin temppeli tulee rakentaa, minkä Jumala näyttää meille Jerusalemin kaivausten kautta. H. Armstrong, joka tasoitti tien nykyisille arkeologisille kaivauksillemme, sanoi työnsä raivanneen paikalta vuosisatojen aikana kertyneen kivimurskan.
Meidän on esitettävä maailmalle, missä Daavidin valtaistuin tulee sijaitsemaan – valtaistuin, jolta tuleva Messias hallitsee maailmaa apunaan esikoiset – Messiaan Morsian.
Tämä on suurenmoinen, täynnä toivoa oleva käytännöllinen suunnitelma maailman ihmisille. Uskon, ettemme kykene välittämään saamaamme Hesekielin temppeliviestiä ilman Jerusalemin kaivauksia.
Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin -visio johtaa meitä arkeologisessa hankkeessamme. Kristus pyrkii keskittämään meidät kaikki paluuseensa sekä hallintoon kanssaan.
Kohta rakennetaan historian mahtavin temppeli. Se rakennetaan täsmälleen samalle paikalle kuin kaksi aikaisempaa temppeliä. Tahdomme osoittaa juutalaisille ja muille raamatullisen Israelin kansoille sen sijaintipaikan. Meidän on tarjottava heille tämä toivo! Ihmiset tarvitsevat uuden kuvan Hesekielin temppelistä ja Kristuksen pian perustamasta Jerusalemista. Jumalan tahto on, että me julistamme sanoman tästä temppelistä, jotta voimme tarjota raamatullisen Israelin kansoille niiden tarvitseman inspiraation ja toivon ennen kaikkien kansojen suurinta ahdistusta!
Meidän on ilmoitettava Hesekielin temppeli tarkkoine mittoineen. Se vaatii, että iskostamme ensin mieliimme niin innostavan ja elävän kuvan, että kykenemme välittämään saamamme toivomme maailman ihmisille. Meidän on tehtävä huomisesta maailmasta todellinen – koska se on melkein paikan päällä! Messias palaa pian! Meidän on valmistauduttava!
Jumala laatii jo suunnitelmia Kristuksen tuhatvuotisesta päämajarakennuksesta! Siitä alkaa Jumalan perheen ikuinen maailmankaikkeuden hallinto Jerusalemista käsin!
"Ympärinsä: kahdeksantoista tuhatta. Ja kaupungin nimi on tästedes oleva: Herra on täällä" (Hes. 48:35). Jerusalemia tullaan kutsumaan lisäksi toisella nimellä: Ikuinen Jumala on täällä! Jumalan Poika hallitsee Jerusalemista. Kristus asuu siellä henkilökohtaisesti ja Isä hengessä.
Tämä temppeli muuttaa koko maailman! Se vangitsee kaikkien maan asukkaiden mielikuvan. Koko maailman pääfokus keskittyy tähän temppeliin! Tämä mahtava rakennus auttaa kaikkia kiinnittämään katseensa Kristukseen. Koko maailma etsii paikasta ohjausta Kristukselta. Se on koko maailmalle visio Jumalan maanpäällisestä sekä ikuisesta suunnitelmasta. Tähän temppeliin keskittyminen innostaa kaikki ihmiset tottelemaan Jumalaa. Ihmisten ajattelu ja elämäntapa mullistuu! Jumala on vihdoin koko ihmiskunnalle todellinen.
Elävä vesi
Hesekielin temppelissä vesi virtaa alttarin alta (Hes. 47:1–5). Hesekiel kuvaa, kuinka se syvenee temppelistä itään niin suureksi joeksi, ettei sen poikki voi kulkea.
Jerusalemista virtaava elävä vesi kulkee Kuolleeseen mereen, virvottaa ja elvyttää sen kaloja kuhisevaksi, iloa ja mielihyvää kaikille tuottavaksi eläväksi mereksi. Sen rikkaus virtaa Jerusalemista!
Tämä vesi on symboli koko maapallolla vaikuttavasta, Jumalan hengellisen elämän tuovasta voimallisesta Pyhästä Hengestä (jae 9), jossa kaikki herää eloon Jumalan alusta asti tarkoittamalla tavalla.
Jumalan totuus täyttää maailman niin kuin vedet peittävät meren (Jes. 11:9; Hab. 2:14).
"Mutta virran varrella, sen molemmilla rannoilla, kasvaa kaikkinaisia hedelmäpuita... sillä niitten vedet juoksevat pyhäköstä, ja niitten hedelmät ovat ravitsevaiset ja niitten lehdet parantavaiset" (Hes. 47:12). Jumalan Henki tarjoaa kaksinkertaisen parantumisen, hengellisen sekä fyysisen: Se parantaa ihmiset hengellisesti inhimillisestä luonnosta ja väärästä ajattelusta sekä myös fyysisistä vaivoista.
Huomaa: Vesi virtaa välittömästi tuhatvuotisen temppelin kaikkeinpyhimmästä! Se symboloi Jumalan valtaistuimelta pulppuavaa pelastusta! Jumalan valtaistuinsali on todellinen iankaikkisen elämän lähde (esim. Ps. 68:25, 27). Jumala on "elävän veden lähde" (Jer. 17:13).
Myös Jumalan Jerusalemin fyysisestä temppelistä, joka on taivaallisen temppelin kopio, juoksee ulos virta.
Josephus kirjoittaa, kuinka Israelin papit puhdistivat itsensä erämaan telttamajassa lähdevesissä. Pyhäkön yhteydessä on aina lähde. Lähdevesi oli runsas Gilgalissa, ensimmäisessä ilmestysmajapaikassa Kanaanissa, ja sittemmin Siilossa. Koska Jerusalemista löytyy yksi ainoa makean veden lähde, Giihonin lähde, sen on oltava Jumalan silmissä erityinen. Daavid sijoitti Jumalan valtaistuinta symboloivan liitonarkin – josta käsin Jumala hallitsi israelilaisia maan päällä – välittömästi Giihonin lähteen ylle. Saadok voiteli Salomon kuninkaaksi Giihonilla (1. Kun. 1:38–39). Salomon ja Serubbaabelin temppeleissä Giihonin vesi virtasi muurien sisällä. (Giihon-virran sijainti sulkee pois Kalliomoskeijan Salomon ja Serubbaabelin temppelien sijaintipaikkana.)
Raamatussa lähdevettä verrataan elävään veteen – Jumalan Pyhään Henkeen. Puhdas lähteestä peräisin oleva vesi ei ole kulkenut maakerrosten läpi, joissa se voi helposti saastua. Lähdevesi on puhdasta.
Emme usko, että seurakunnan päämajakampuksella Edmondissa, Oklahomassa on lähde sattumalta. Spurlin Lake on lähdejärvi. Jumalan päämajakampukselta virtaa Jumalan hengellinen elämä, Jumalan laki, parhaillaan. Jumalan seurakunnalle on annettu jopa valtaistuin, jolla Jeesus Kristus tulee istumaan. Me valmistaudumme hallitsemaan ikuisesti Jerusalemissa!
Jeesus vieraili toimikaudellaan Jerusalemin temppelissä "juhlan viimeisenä, suurena päivänä" – lehtimajanjuhlaa välittömästi seuraavana pyhäpäivänä. Tuo juhlapäivä kuvaa suuren, valkean valtaistuimen tuomiota, jolloin Jumala herättää henkiin ja kutsuu koolle kaikkina aikoina eläneet ihmiset, jotka eivät ole vielä koskaan tunteneet Jumalaa! (Ilm. 20:11–12). "Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat" (Joh. 7:37–38). Nykyisenä aikana suurimmalla osalla ihmiskuntaa ei ole pääsyä Pyhään Henkeen (Joh. 6:44), mutta kohta jokaisella ihmisellä on pääsy!
Jumala pelastaa tänään omansa – ja tarjoaa pian pelastuksen koko maailmalle! "Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä" (Jes. 12:3). Asumuksemme on iankaikkinen – ikuinen elämä! Sitä pelastuksen lähde merkitsee. Giihonin lähde symboloi sitä, että Jumala pelastaa koko ihmiskunnan!
Löytyykö tärkeämpää symboliikkaa? Jumala tarjoaa ymmärrystä fyysisten symbolien kautta, joista moni löytyy huomisessa maailmassa.
Laajennettu visio
Kristus hallitsee morsiamensa kanssa maailmaa Jumalan mielen mukaisesti. Parhaillaan Kristukselle uskolliset avioituvat ja hallitsevat Kristuksen kanssa.
"Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa" (Ilm. 3:21). Jumalan omia koulutetaan parhaillaan hallitsemaan Kristuksen kanssa Jerusalemista käsin. Kuulutko sinä tuohon joukkoon? "Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo" (jae 22). Kuuletko sinä Jumalan Henkeä?
"Ja kammio, jonka etupuoli on pohjoista kohden, on pappeja varten, jotka hoitavat alttaritehtäviä. Ne ovat Saadokin poikia, ne leeviläisistä, jotka saavat lähestyä Herraa häntä palvellakseen" (Hes. 40:46). Saadok oli pappi, joka pysyi uskollisena Daavidille ja Daavidin valtaistuimelle hylkäämisten ja kapinoiden aikana. Jumalalle "Saadokin pojat" on korkea kunnianimitys. Jumala ilmoittaa, että hän sijoittaa nämä uskolliset pyhät lähelleen tuhatvuotisessa temppelissä.
"Mutta ne leeviläiset papit, Saadokin pojat, jotka hoitivat minun pyhäkössäni suoritettavat tehtävät silloin, kun israelilaiset olivat eksyneet minusta pois, he saavat lähestyä minua, palvella minua..." (Hes. 44:15). Valtaosa Jumalan omista kapinoi Laodikean luopumuksessa Jumalaa vastaan tänä lopunaikana, mutta Saadokin pojat pysyivät uskollisina Jumalan hallitukselle. He pitäytyivät Jumalan totuuteen ja opetukseen Daavidin valtaistuimesta.
Nämä jakeet osoittavat selvästi, mitä näiden uskollisten pyhien kuuliaisuus ja uskollisuus merkitsevät Jumalalle. Jumala tarjoaa Saadokin pojille korkean erityisaseman ja erityistehtävät temppelissä. Jumala tahtoo heidän tietävän, mihin heidät sijoitetaan temppelissä: Pohjoiseen päin sijaitsevaan kammioon, mikä on yksityiskohtainen tieto. Kristuksen kanssa temppelissä hallitsevat kirkastetut pyhät ovat ylimmän tason, ainoita lähellä Jumalaa toimivia hengellisiä johtajia.
Jumalan on valmisteltava nämä valitut johtajat ennen päämajan temppelin rakentamista. Jumala on toiminut näin kautta aikojen. Näyttää kuitenkin siltä, että useimmat valmistetaan tänä lopunaikana, aikana, jona saatana on tämän maailman jumala (2. Kor. 4:4). Ainoastaan kahden viimeisen aikakauden filadelfialaiset ja jotkut aiempien aikakausien esikoiset hallitsevat Jerusalemista käsin. Laodikealaiset menettävät tämän arvokkaan palkkion.
Ainoastaan Saadokin pojat välittävät Jumalan sanomaa näinä viimeisinä päivinä! Jumala on antanut näille Saadokin pojille vision, kuinka suuresti hän rakastaa Jerusalemia, ja koska he pitäytyvät saamaansa visioon, he saavat suurenmoisen palkkion! On selvää, että Jumalan valtakunnasta löytyy monia ylemmän virka-aseman omaavia, mutta filadelfialaisia odottaa yhtenä ryhmänä ainutlaatuisen suurenmoinen palkkio! Pätevöidymme näihin virka-asemiin tänään.
Kristus antaa lopunajan filadelfialaisille Daavidin avain -vision (Ilm. 3:7). Sakarjan kirjan luvussa 3 Jumala kiinnittää meidät Iankaikkinen Jumala valitsee Jerusalemin -visioon, mikä rikastuttaa ja laajentaa Daavidin avaimen sanomaa. Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin ilmaisu lisää ymmärrystämme käytännön tasolla Daavidin avain -visiosta. Se on Raamatun vaikuttavin visio.
Koko maailma keskittyy tuhatvuotisessa valtakunnassa Jerusalemiin. Koko maailmankaikkeus keskittyy tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen Jerusalemiin. Miksi? Tuhatvuotisen valtakunnan jakson päätyttyä tapahtuu jopa aiempaa dramaattisempi muutos.
Ensiksi tulee toinen ylösnousemus, jossa Jumala herättää henkiin ja kutsuu kaikkina aikoina eläneet Jumalan tuntemusta vailla olevat ihmiset. Tämä hämmästyttävä joukko sisältää 99 prosenttia ihmishistorian aikana eläneistä! Tämä maailma ei tunne Jumalaa! Tämä suuren, valkean valtaistuimen tuomio saattaa käytännössä kaikki ihmiset parannukseen ja tarjoaa heille iankaikkisen pelastuksen.
Tuon ajanjakson lopussa planeettamme puhdistetaan tulella. "Alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat" (2. Piet. 3:10). Kaikki parantumattomat pahat, jotka kieltäytyivät alistumasta Jumalan lakiin, tuhoutuvat tässä "tulisessa järvessä" (Mal. 4:1,3; Ilm. 20:13–15). Maapallo, sellaisena kuin sen tunnemme, katoaa (Ilm. 21:1).
Jopa kaunis Jerusalemin temppeli tuhoutuu, mutta se korvataan pikaisesti yli miljoona kertaa kauniimmalla temppelillä! Nyt on aika Isän Jumalan laskeutua henkilökohtaisesti maapallolle.
Uusi Jerusalem
Se Jerusalem, joka ylhäällä on, on meidän kaikkien äitimme (Gal. 4:25–26). Se on tänä päivänä Jumalan tosi seurakunnan hengellinen päämaja – josta me saamme uutta ilmestystä. Taivaallinen Jerusalem on paikka, josta Jumalan seurakunta maan päällä saa voimansa (Hepr. 12:22–24). Tuhatvuotisen valtakunnan ajanjakson jälkeen Isämme tuo maapallolle "Jerusalemin, joka ylhäällä on"!
"Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu" (Ilm. 21:1–2). Tämä on kaupunki, josta Isä Jumala aikoo hallita maailmankaikkeutta perheensä kanssa.
Tämä on se visio, jonka Jumala haluaa meidän ymmärtävän! Meidän on nähtävä tämän prisman läpi kaikki – visio uudesta Jerusalemista!
"Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa" (jae 3). Isä Jumala kaipaa asua perheensä kanssa. Tuhatvuotisen valtakunnan ja suuren, valkean valtaistuimen tuomion jälkeen, sitten kun Jeesus Kristus on poistanut synnit tästä maailmasta ja kun maa on puhdistettu, Isämme saapuu uuteen, täydelliseksi rakennettuun Jerusalemiin, asuakseen perheensä kanssa.
Isä Jumala, joka on valinnut Jerusalemin, omaa pitkään vaalimansa suunnitelman asettua ikuiseen kotiin maapallolle. Kun kaikki Jumalan valtakuntaan tahtovat ihmiset ovat tehneet parannuksen, Isän on aika saapua – ja matkaamme koko perheen kanssa edistyen eteenpäin! Jumalan perhe tulee korjaamaan, kunnostamaan ja hallitsemaan koko maailmankaikkeutta tästä suurenmoisesta kaupungista käsin.
"Ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt" (jae 4). Kuka saattaa edes kuvitella, kuinka suurenmoiseksi ja ihmeelliseksi kaikki muodostuu? Kyseessä on ihmeellinen, hämmästyttävä ihme, ihmeteko meille kaikille!
"Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon" (jae 9). Huomaa, mitä Johannes näkee Jumalan tarjotessa välähdyksen Kristuksen morsiamesta? "Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä, ja siinä oli Jumalan kirkkaus..." (jakeet 10–11).
Kun Jumala katsoo uuteen Jerusalemiin, hän näkee Jeesuksen Kristuksen morsiamen! Sama toistuu jakeessa 2. Jumalan kuvaus tästä loistavasta kaupungista kuuluu, "niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu"! Miksi? Koska uusi Jerusalem on Kristuksen morsiamen koti! Me saamme asua siellä – me liitymme tähän kaupunkiin ikuisesti!
Filadelfialaiset saavat Kristuksen palatessa päämajan viran, koska he omasivat tämän hämmästyttävän, jatkuvasti heitä innoittavan vision uudesta Jerusalemista. Myös nykyinen Jumalan innoittama päämaja valmistaa meitä iankaikkiseen päämajaan Jumalan tykönä. Tämä varsinainen näky saa meidät voittamaan. Kestämme edessä olevat vaikeudet tämän vision turvin. Visio suuntaa meidät loistavaan tulevaisuuteen!
Seuraavista jakeista käy ilmi, että kaupunki on lähes 2400 km joka suuntaan! Se on puhtaasta kullasta ja jalokivillä koristeltu. Mikään maailmankaikkeuden kaupunki ei ole yhtä kaunis ja merkityksellinen.
"Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa. Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa" (jakeet 22–23). Pohdi: Isä Jumala ja Jeesus Kristus antavat valon koko maailmankaikkeuteen!
Katso uuteen Jerusalemiin
Visio tulevasta on innoittanut Jumalan pyhiä vuosituhansien ajan – esi-isästämme Aabrahamista alkaen.
"Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva. Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä" (Hepr. 11:8–9). Nämä uskolliset miehet tiesivät, että kaikki tässä maailmassa oli väliaikaista. Miesten tavoin myös meidän on omattava tätä nykyistä elämämme kauemmaksi ulottuva visio – jopa tuhatvuotista valtakuntaa kauemmaksi!
"Sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala" (jae 10). Aabraham näki uuden Jerusalemin ja Jumalan perheen. Paavali toteaa, että Aabraham etsi perustukset omaavaa kaupunkia. Williamsin käännös sanoo "varmat perustukset". Jumala tekee tämän kaupungin perustukset varmaksi. Aabraham keskittyi valtavaan toivoon Jumalan rakentamasta kaupungista, joka kestäisi ikuisesti!
Aabraham tunnetaan uskovien isänä (Gal. 3:7). Aabraham on esimerkki vanhurskaasta kuuliaisuudesta. Hän kiinnitti mielensä kaupunkiin, joka laskeutuu Isän Jumalan kanssa alas taivaasta. Aabraham kykeni uhraamaan liittolupauksen poikansa, koska hän tiesi, ettei hauta pidättäisi Iisakia. Pohdi tämän miehen hengellistä syvyyttä! Aabraham kykeni katsomaan nykyistä maailmaa kauemmaksi, katsomaan jopa Jumalan runsaita fyysisiä lupauksia kauemmaksi, keskittymään uuden Jerusalemin fantastisiin hengellisiin lupauksiin.
Jumalan perhe tulee asumaan tässä kaupungissa, joka pysyy ikuisesti! Osaatko kuvitella – projekti maapallo on valmis – kun Jumala on luonut useissa miljardeissa perheenjäsenissä itsensä yleväksi, kuninkaalliseksi perheeksi! Tämä visio kattaa jokaisen ihmiselämän tarkoituksen. Jumala teki visionsa merkityksellisemmäksi jopa fyysisen avioliiton ja fyysisen perhemallin kautta. Isä Jumalan tuleva visio on perhevisio, ainoa päämäärä, joka tekee Jumalan nykyisestä suunnitelmasta syvän merkityksellisen.
Aabraham eli aikakautta varten, jona Jumalan hallitus ja valtaistuin leviäisivät koko maailmankaikkeuteen. Henkeäsalpaavan kirkas visio! Näkyä ei ole helppo sisäistää, mutta Jumala tahtoo, että iskostat sen mieleesi. Tosi Saadokin pojat omaavat tämän vision! Aabrahamin tavoin myös meidän on nähtävä tie uuteen Jerusalemiin saakka. Meidän on työskenneltävä ja ponnisteltava kaikin tavoin nähdäksemme tuhatvuotista valtakuntaa pidemmälle, ihmisten elämää pidemmälle – aikaan, jona Isä saapuu maan päälle.
Jumalan tavoitteena on saattaa meidät ja maailma uuteen Jerusalemiin. Asia on Jumalan mielessä. Kuinka kauaskantoinen on sinun tavoitteesi? Ulottuuko se uuteen Jerusalemiin? Olemme surkean surullisia, jos tavoitteemme ovat itsekkäitä. Jumalan visio täyttää ilolla.
Jumalan suunnitelma maailmankaikkeutta varten
"Hänen hallituksensa ja rauha lisääntyvät loppumattomasti. Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä" (Jes. 9:6, alkuteksti). Jeesus Kristus istuu ikuisesti tuolla Jerusalemin valtaistuimella. Jumalan hallitus ja sen luoma rauha kasvavat ikuisesti. Se kasvaa ikuisesti! Se ulottuu maailmankaikkeuteen –Daavidin nimenomaiselta valtaistuimelta Jerusalemista!
Jumalan omilla on tänä päivänä tämä maailmankaikkeutta vavisuttava visio Jumalan ikuisesti kasvavasta Perheestä. He tunnustavat, että Isä on perheensä Pää. He uskovat ja tottelevat Isäänsä. He alistuvat Isän ja Isän hallituksen alaisiksi, miksi Jumala kykenee luottamaan heihin varauksetta ja miksi he auttavat Jumalaa laajentamaan hallitustaan ikuisesti.
Tuhatvuotisen valtakunnan aikana me keskitymme maan kaunistamiseen ja valmistaudumme toiseen ylösnousemukseen. Tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen uudesta Jerusalemista käsin tehtävä työ keskittyy maailmankaikkeuden ennalleen palauttamiseen ja Jumalan perheen laajentamiseen.
H. Armstrong selittää asian kauniisti teoksessaan Ikuisten aikojen salaisuus: "Mitä me sitten teemme?" hän kirjoittaa. "Nämä jakeet antavat ymmärtää, että me tulemme antamaan elämän monille miljardeille kuolleille planeetoille, aivan kuten Maa-planeetallemme on annettu elämä."
"Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä" (Room. 8:19). Kaikki planeetat ovat rappiotilassa, millaista Jumala ei olisi koskaan luonut. Jotain kauheaa tapahtui, mikä meidän on korjattava! Maailmankaikkeus, joka tässä elollistetaan, kaipaa Jumalan poikien ilmestymistä – se kaipaa näiden poikien korjaustyötä!
Meitä odottaa valtava työ! "Sillä me tiedämme, että koko luomakunta [maailmankaikkeus] yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti" (jae 22). Meitä odottaa valtava työ henkiolentomuodossa! Koko maailmankaikkeus huokaa, että Jumalan perhe saapuisi kaunistamaan ja rakentamaan sen, mikä Jumalan aikomus oli luodessaan enkelit. Henkiolentoina poistamme asiantuntijoina rappion, rakennamme ja kaunistamme ja saatamme luomakunnan kukkimaan liljan lailla.
Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin. Hän on valinnut perheensä, Jumalan pojat, korjaamaan kaikki nämä ongelmat.
H. Armstrong kirjoittaa teoksensa lopussa, että kyseessä on vasta alku. Jumalan ikuinen suunnitelma on vasta alkamassa!
Jumalan perhe lähtee totisesti suorittamaan suurenmoisia, ikuisia tehtäviä! Jumala antaa meille tänään paljon työtä, mikä valmistaa meidät kaunistamaan maailmankaikkeutta!
Valitse Jerusalem!
Jerusalem-sanan pitäisi säteillä meille kaikille valoa. Tämä kaupunki ja sen tulevaisuus täyttävät Jumalan ilolla, ne motivoivat ja liikuttavat Jumalaa. Tuhatvuotisessa valtakunnassa Jumala kaavoittaa Jerusalemin kaupungin uuden Jerusalemin, joka ylhäällä on, mukaiseksi, minkä jälkeen Jumala tuo uuden Jerusalemin maan päälle, josta hän hallitsee maailmankaikkeutta. Kaikki tapahtuu tästä yhdestä kaupungista käsin! Jumala näkee elävästi suunnitelman perheelleen Jerusalemista käsin. Mikään ei estä eikä muuta tätä Jumalan suunnitelmaa! Se toteutuu täsmälleen Jumalan esittämällä tavalla.
Jumala pyrkii istuttamaan visionsa meihin jokaiseen, jotta tämä tulevaisuus muodostuu meille yhtä selväksi kuin Jumalalle itselleen.
"Katso Siionia, juhliemme kaupunkia. Sinun silmäsi näkevät Jerusalemin, rauhaisan asuinsijan, telttamajan, jota ei muuteta, jonka vaarnoja ei ikinä reväistä irti, jonka köysistä ei yhtäkään katkaista. Sillä voimallinen on meillä siellä Herra, siellä on joet, on virrat, leveät rannasta toiseen, joita ei kulje soutualus, joiden poikki ei pääse uljas laiva" (Jes. 33:20–21).
Jakeet kuvaavat uuden Jerusalemin ihmeellistä kauneutta. Huomaa, että Jerusalem kuvataan "telttamajaksi, jota ei pureta" (1992-käänös). Tuhatvuotisen valtakunnan aikainen Jerusalem puretaan lopullisessa tulessa juuri ennen kuin Kristus luovuttaa Jumalan valtakunnan Isälle (1. Kor. 15:24; 2. Piet. 3:10–12; Ilm. 20:14–15). Koko maapallon pinta poltetaan, myös kaunis päämajakaupunki. Jesajan kirjan luvun 33 Jerusalem, joka kestää ikuisesti, voi viitata vain uuteen Jerusalemiin. Myös Ps 46:6 toteaa saman – esittää vision runollisen yksityiskohtaisesti.
Kuinka selvästi "näet" tänään tuon Jerusalemin? Jumala auttaa meitä, hän laajentaa jatkuvasti näkyä.
Jumala innoitti meitä juuri tästä syystä rakentamaan itselleen huoneen, Armstrong Auditoriumin: keskittääksemme ajatuksemme uuteen Jerusalemiin. Rakennuksen loisto auttaa meitä arvostamaan Jumalan loistoa ja totuutta! Jumalan huone kertoo maailmankaikkeudesta ja ikuisuudesta! Jumala ei ole kiinnostunut varsinaisesti fyysisestä rakennuksesta: Jumala on luomassa hengellistä temppeliä – totuuden huonetta, hartaan uskollisen rukouksen huonetta, mikä tavoittaa Jumalan tehokkaasti. Jumala rakentaa ikuista Perhettä! Jumalan fyysinen huone on työväline, jonka avulla rakennetaan Jumalaperhe. Tämä Jumalan huone on uuden Jerusalemin syvyinen!
Jumalan tänä päivänä työlleen avaamat Jerusalemin hankkeet liittyvät suorasti uuden Jerusalemin visioon. Tulevaisuutemme huomioon ottaen eikö ole loogista, että Jumalan työmme liittyy tänään Jerusalemiin? Se on ikuinen kaupunkimme! Jumalan työ toimii jo paikan päällä, jotta me voimme keskittyä tulevaan työhömme taivaallisessa Jerusalemissa!
Tuleva Jerusalem liittyy suorasti jojopa viikoittaisen sapatin viettoon. Jumala ilmoittaa Jer. 17:24–25, että jos me noudatamme sapattia oikein, "Niin tulee tämän kaupungin [Jerusalemin] porteista sisälle, ajaen vaunuilla ja hevosilla, kuninkaita ja ruhtinaita, jotka istuvat Daavidin valtaistuimella, tulevat he ja heidän ruhtinaansa, Juudan miehet ja Jerusalemin asukkaat, ja tämä kaupunki on oleva asuttu iankaikkisesti", mikä viittaa selvästi uuteen Jerusalemiin. Ymmärrys, miten Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin, vahvistaa voimallisesti sapattipäivän jumalanpalvelusta ja sapattipäivävisiota. Et odota innolla ainoastaan tuhatvuotista valtakuntaa, vaan keskityt myös sen jälkeiseen toivoon, aikaan, jona uusi Jerusalem perustetaan.
Jumala tahtoo rakentaa elämääsi selvän vision uudesta Jerusalemista. Tee kaikkesi auttaaksesi Jumalaa! Laodikealaiset ovat kääntäneet selkänsä Jumalalle, koska he menettivät vision uudesta Jerusalemista. He eivät enää näe, että Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin. Meidän on otettava oppia heidän virheestään ja työskenneltävä ahkerasti, jotta vangitsemme mieleemme syvän vision uudesta Jerusalemista! Jos pitäydymme Kristuksessa ja annamme Kristuksen johdattaa mielemme näkemään tämän vision, toimi takaa, ettei saatana, paholainen voita meitä!
Tarraudu visioon! Näky on tähteellinen tässä pahassa maailmassa. Se tarjoaa valtavan toivon jokaiselle sen ymmärtävälle ja siihen uskovalle. On mahdotonta lannistua, kun uuden Jerusalemin visio täyttää mielesi – mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettemme kokisi vaikeita vaiheita, me kaikki kohtaamme koettelemuksia ja vaikeuksia – vision auttaa välttämään masennuksen ja surun. Voimme kestää koettelemukset – jopa iloita niistä – asettamalla sydämemme ja mielemme uuteen Jerusalemiin!
Meidän kaikkien on tosissamme ajateltava uutta Jerusalemia ja aikaa, jolloin ihmiset ja kaikki maapallolla kohtaamme ongelmat ovat menyyttä ja unohdettu. Isä Jumala on paikan päällä ja koko maailmankaikkeus on Jumalaperheen asuttama.
Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin. Nyt myös Iankaikkisen Jumalan poikien on valittava Jerusalem! Jerusalemin valitseminen merkitsee tämän häikäisevän valon täyttämän tulevaisuuden omaksumista! Se merkitsee, että valitsemme tänään elämäntavan, joka pätevöittää meidät osaksi Kristuksen morsianta ja taivaallista Jerusalemia.
Uuden Jerusalemin tulisi olla ylin tavoitteemme! Se on visio toisesta maailmasta – toisesta maailmankaikkeudesta – jonka saamme viettää Isämme ja Aviomiehemme ja suurenmoisen perheemme kanssa ikuisesti! Se sisältää suuren inspiraation! Suuren ilon!