Tilaa ilmainen uutiskirje

Messiasta varten valmistautuminen

Messiasta varten valmistautuminen

Ikuinen Jumala on valinnut Jerusalemin (Luku Viisi)

Jatkoa: Pyhän kaupungin nykyhistoria

Jeesuksen Kristuksen paluu Jerusalemiin on ihmiskunnan historian käännekohta, jota varten Jumala on valmistellut alusta alkaen. Jumalan profeetat ovat ennustaneet tapahtumasta vuosituhansien ajan.

Osa profetioista kuvaa varta vasten välittömästi ennen toista tulemista tapahtuvia valmistelutöitä.

Profeetta Malakian kautta Kristus ilmoittaa: "Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni..." (Mal. 3:1). Tässä on ihminen, jonka kautta Jumala päätti valmistaa lopunaikana paluutaan erityisellä tavalla.

Tb Fi

Kristus innoitti Malakian myös vertaamaan tätä "sanansaattajaa" profeetta Elian lopunajan edustajaan: "Katso, minä lähetän teille profeetta Elian ennen kuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä" (Mal. 4:5).

Kristus profetoi toista tulemistaan edeltäviä tapahtumia kuvatessaan, että evankeliumi Jumalan valtakunnasta julistettaisiin todistukseksi kaikille kansoille (Matt. 24:14). Kun otamme huomioon nykymaailman laajuuden ja väkiluvun, moinen monumentaalinen hanke vaatii, että lopunajan Elian, "sanansaattajan", ponnisteluja auttaa ja vahvistaa huomattava organisaatio.

Herbert W. Armstrong täytti näiden profetioiden ilmoittaman roolin (tilaa todisteeksi A Pivotal Sign of the End Time, Lopunajan keskeinen merkki). H. Armstrong johti voimallista, Jumalan totuutta maailmanlaajuisesti miljoonille ihmisille levittävää työtä. Hän saarnasi evankeliumia ja sponsoroi humanitaarista työtä kansakunnissa eri puolilla maailmaa.

Hänen suurin kiintymyksen kohteensa oli pieni maailman sydämessä sijaitseva maa: Israel (raamatullinen Juuda). Kaikista vierailemistaan kaupungeista Jerusalem oli hänen "ylin ilonsa".

Itse asiassa suuri osa tämän lopunajan Elian valmistelutyöstä keskittyi kaupunkiin, johon Jeesus Kristus palaa.

Valmistelujen keskipiste

H. Armstrong tapasi vuodesta 1967 kuolinvuoteensa 1986 yli 30 Israelin johtajaa, mukaan lukien viisi pääministeriä ja neljä presidenttiä, joista muutaman kanssa, mm. Jerusalemin pormestarin Teddy Kollekin kanssa, kehittyi mitä lämpimin vastavuoroinen ystävyys.

Yhden neljävuotisjakson aikana H. Armstrong vieraili Jerusalemissa 50 kertaa. Hän ymmärsi kaupunkia koskevan hämmästyttävän vision, joka vauhditti hänen ponnistelujaan. Jumala osoitti tämän miehen työn kautta kiintopisteensä: Jumalan mieli oli Jerusalemissa. Jumala tiesi, kuinka tärkeä asia oli, että H. Armstrong omasi vision Jerusalemista ja jakaisi sen seurakunnan jäsenille, radio-ohjelman kuuntelijoille, televisio-ohjelman katsojille ja Plain Truth-lehden tilaajille.

Huhtikuussa 1967 H. Armstrong teki jordanialaisten kanssa sopimuksen lähettää World Tomorrow -ohjelmaa Radio Jerusalemissa; tuona aikana jordanialaiset hallitsivat vielä Itä-Jerusalemia. H. Armstrong kuvasi sopimusta työtoverikirjeessään " historiamme suurimmaksi ja jännittävimmäksi uutisilmoitukseksi Kristuksen evankeliumin lähettämisessä maailmalle" – ja että hän tavoittaisi ohjelman kautta pian tulevan "maailman pääkaupungin"! (17. huhtikuuta 1967).

Ovi kolahti kiinni. Juutalaiset valtasivat syttyneessä kuuden päivän sodassa koko kaupungin, eikä H. Armstrong voinut enää lähettää siinä lähetystään.

Vaikka hänen työtoverikirjeensä ilmoitus ei toteutunut, kertaan kirjettä aika ajoin. H. Armstrong oli Jumalan työstä innostuneempi kuin koskaan aikaisemmin! Hän esitti valtavan yleiskatsauksen ja kattoi koko Jumalan työn historian. Hän kirjoitti, kuinka Kristuksen evankeliumin sanomaa ei ollut julistettu Jerusalemissa sitten vuoden 69 jKr. ja ymmärsi samaan aikaan, että Jumala oli valinnut Jerusalemin ikuiseksi pääkaupungikseen! Hän omasi Jumalan näkökulman kaupungin menneisyydestä ja tulevaisuudesta.

H. Armstrong siteerasi Jes. 2:3: "Siionista lähtee laki ja Jerusalemista Herran sana." "Ihmettelen, ymmärrätkö, miten innostavaa osuutta Iankaikkinen Jumala on kutsunut sinua henkilökohtaisesti esittämään tämän valtavan profetian täyttymisessä!", hän kirjoitti. "Kuuntele! Sillä tämä asia vaikuttaa sinuun, yksilöllisesti!" Voimakkaita sanoja!

H. Armstrong omasi suuren rakkauden ja innon Jerusalemia kohtaan – jopa nykypäivän Jerusalemia kohtaan. Hän omasi tartuttavan innon täyttämän vision. Hänen rakkautensa kaupunkia ja sen asukkaita kohtaan herätti hänen kohtaamissaan ihmisissä kiintymystä ja ihailua. Jumalan rakkaus ja Jerusalemin visio voivat vaikuttaa näin suuresti.

H. Armstrong oli meille esimerkkinä. H. Armstrongin alkama työ tulee saattaa loppuun, minkä Jumalan seurakunta suorittaa tänä päivänä! Emme kykene toimeenpanemaan tehtävää vailla H. Armstrongin omaamaa henkeä ja innostusta Jerusalemista.

Viimeisellä Jerusalemin vierailullaan ennen kuolemaansa H. Armstrong saattoi päätökseen kaikkein suurimman työnsä. "Uusi kirjani, Ikuisten aikojen salaisuus, on nyt kirjapainossa", hän kirjoittaa työtoverikirjeessään. "Viimeisen osan kirjoittaminen valmistui Jerusalemissa toissa päivänä" (16. toukokuuta 1985). Kuinka sopivaa, että H. Armstrong päätti pääteoksensa, koko Raamatun selittävän teoksen, kirjoittamisen Jumalan kaupungissa!

Vaikka H. Armstrong ei lähettänyt valmistelemaansa ohjelmaansa Jerusalemissa, hän osallistui kaupungissa "aikamme tärkeimmiksi arkeologisiksi kaivauksiksi" kutsumiinsa kaivauksiin, minkä hän luki tärkeimpiin Kristuksen paluuta valmisteleviin työtehtäviin. Tämä työtehtävä jatkuu yhä tänä päivänä.

’Rautasilta’-kumppanuus

Israelin voitettua vuoden 1967 sodan Heprealainen yliopisto käynnisti suurimittaisen arkeologisen kaivauksen – yhden kaikkien aikojen merkittävimmistä Jerusalemin kaivauksista – äskettäin omaksi saamallaan maa-alueella lähellä vanhan kaupungin länsimuuria.

H. Armstrongin perustaman Ambassador Collegen tiedekunnan dekaanit kiinnostuivat hankkeesta välittömästi. H. Armstrong vieraili arkeologisilla kaivauksilla ja vaikuttui syvällisesti kaivaushankkeista. Hänet kutsutiin kokoukseen kaivausten johtaja arkeologi Benjamin Mazarin ja muiden Israelin johtajien kanssa Knessetin yksityiseen kokoushuoneeseen. H. Armstrong kuvasi saamaansa vastaanottoa "inspiroivaksi, hämmästyttäväksi ja varsin epätavallisen" lämpimäksi.

Kaivausten johto ja H. Armstrongin työryhmä päätyivät pikaisesti luottamukselliseen toimintasuhteeseen. Professori Mazar ja tri Josef Aviram, Heprealaisen yliopiston humanistisen korkeakoulun dekaani, vierailivat Ambassador Collegen kampuksilla Kaliforniassa ja Texasissa. Arkeologit sivuuttivat kolme suurta amerikkalaista yliopistoa, mutta tarjosivat Ambassador Collegelle 50/50-yhteistyöhankeetta. 1. joulukuuta 1968 H. Armstrong kutsuttiin Jerusalemin presidentin palatsiin kokoukseen Israelin presidentin ja kaivausten johtajien kanssa. Matkailuministeri Moshe Kol ehdotti Heprealaisen yliopiston ja Ambassador Collegen välistä "katkeamatonta rautasiltaa".

"Tapaaminen presidentti Zalman Shazarin ja israelilaisten ystäviemme kanssa oli ikimuistoinen – ehkä historiallinen", H. Armstrong kirjoitti. "Tuona päivänä alkoi Heprealaisen yliopiston ja Israelin arkeologisen järjestön virallinen yhteishanke" (Good News, helmikuu 1979; oma korostukseni). Tapaaminen oli historiallinen – tavalla, jota useimmat eivät voi ymmärtää! Itse asiassa se oli vielä enemmän, se oli profeetallinen. Suuren toivon täyttämä profetia!

Seuraavan vuoden toukokuussa vuonna 1969–1900 vuotta Jerusalemin seurakunnan Pellaan pakenemisesta – Ambassador Collegen 50 opiskelijaa matkasi Israeliin kaivauksille vapaaehtoistyöhön. H. Armstrong kirjoittaa 10. joulukuuta 1968 päivätyssä kirjeessään kaivausten tärkeydestä, koska "valmistamme tietä Kristuksen paluulle kuningasten Kuninkaana ja herrain Herranamaailmanhallitsijana – perustamaan kaikkia kansoja hallitseva Jumalan hallitus – ja pelastamaan koko maailma!". H. Armstrong kertoi, että kaivaukset valmistivat Messiaan paluuta julistamalla valtakunnan evankeliumia, valmistamalla kansan ja raivaamalla tuhansina vuosina kertyneen lian ja kivimurskan – varsinaisesta paikasta, johon Daavidin valtaistuin sijoitetaan pian!

H. Armstrong näki Jerusalemin loistavan tulevaisuuden maailmankaikkeuden pääkaupunkina! Hän esitti tapaamilleen johtajille vision! Tämä suurenmoinen visio innoittaa ja kohottaa ihmismielen.

"Big dig” eli suuret kaivaukset, jotka jatkuivat lähes 10 vuoden ajan, tarjosivat sadoille Ambassador collegen opiskelijoille mahdollisuuden koskettaa muinaisen Jerusalemin jäännöksiä. Innokkaan opiskelijatyövoiman lisäksi se kustansi puolet kaivauksista, vuodesta 1968 aina kaivausten päättymiseen vuonna 1978, minkä jälkeen H. Armstrong alkoi tuki tri Yigal Shiloh’n johtamia Daavidin kaupungin kaivauksia.

Tämän "rautasilta"-kumppanuuden toisena tavoitteena oli kerätä Jerusalemin lapset – juutalaiset, arabit ja muut – yhteen oppimaan rauhan tietä. Ambassador International Cultural Foundation tuki Jerusalemin kansainvälistä nuorisokulttuurikeskusta (iccy), joka omasi kaupungin sydämessä sijaitsevan juutalaisten ja arabinuorten välistä ystävyyttä edistävän rakennuksen. H. Armstrong kannatti lämpimästi unelmaa kaikkien kansojen ja etnisten ryhmien lapset yhteiselosta leikkien ja kasvaen rauhan tiellä.

M. Kol todisti H. Armstrongin elämäntyön ja nuorisokeskuksen välisen yhteyden, ja kirjoitti seuraavasti: "Kunnianosoituksena jatkuvasta omistautumisesta iccy:n ohjelmiin ja tavoitteisiin sekä menestyksellisestä kansojen johtajien välisestä siltojen rakentamisesta maailmanrauhan edistämiseksi, iccy:n johtokunta on nimennyt Jerusalemin iccy-rakennuksen sisäänkäynnin edessä olevan aukion Herbert W. Armstrong -aukioksi." Laadukkaassa saksalaissiirtokunnassa vierailevat todistavat aukion reunan seinässä olevan kivilaatan.

Ambassador-säätiö totutti myöhemmin samaa unelmaa rahoittamalla Liberty Bell -puistoa ja erityisesti rakentamalla sen pohjoisen sisäänkäynnin lasten leikkikentän. Näin H. Armstrongin nimi leimattiin kahteen Jerusalemin lasten tulevaisuuden merkittävään toivon symboliin.

"Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin" -henki toimi tuossa työssä! "Kaikkivaltias Jumala on huolissaan Jerusalemin tapahtumista", H. Armstrong kirjoitti helmikuun 1979 Good News -lehdessä. "Jumala on avannut apostolilleen oven Jerusalemiin... Kaikkivaltias Jumala valitsi Jerusalemin omaksi kaupungikseen. Sitten, Israelin ja Juudan kansakuntien syntien vuoksi, Jumala kätki lopulta kasvonsa Jerusalemilta – mutta hän "... valitsee vielä Jerusalemin" (Sak. 1:17) ja "... valitsee vielä Jerusalemin" (Sak. 2:12)."

Kun H. Armstrong kuoli tammikuussa 1986, professori Mazar kirjoitti: "Yhteistyövuosinamme me kaikki arvostimme suuresti hänen suurenmoista persoonaansa ja ominaisuuksiaan. Hänen syvä omistautumisensa rauhan ja oikeuden ihanteille Raamatun profeettojen hengessä saavuttivat hänen ystävänsä arvostuksen Israelissa. Hänen tunteensa Israelia ja Jerusalemia kohtaan ilmensivät hänen vilpitöntä kiinnostustaan temppelivuoren äärellä ja Daavidin kaupungissa suoritettuja arkeologisia kaivauksia kohtaan. Hänen nimensä tulee aina liittymään tähän Jerusalemissa toteutettuun, mitä tärkeimpään hankkeeseen."

Katso, teidän Jumalanne!

Jesaja profetoi, kuinka Kristuksen paluun valmistelut keskittyisivät Jerusalemiin: "Huutavan ääni kuuluu: Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme" (Jes. 40:3). Johannes Kastaja täytti esikuvana tämän ennen Kristuksen ensimmäistä tulemista (Joh. 1:23) – mutta jakeen ensisijainen täyttymys tapahtui lopunaikana Herbert Armstrongin toimesta. Näiden valmistelujen joukossa on seuraava toimeksianto: "Sinä, joka tuot ilosanoman Siioniin, korota voimakkaasti äänesi. Sinä, joka tuot ilosanoman Jerusalemille, korota äänesi voimalla, älä pelkää; sano Juudan kaupungeille: 'Katso, teidän Jumalanne!'". (Jes. 40:9; jps-käännös).

"Jumalan palvelijan sanoma (Jes. 40:9–10) on vielä tuotava Juudan kaupungeille", H. Armstrong kirjoittaa. "Millä tavalla tahansa Jumala tahtoo sen tapahtuvan, se tullaan tuomaan" (Plain Truth, loka-marraskuu 1980). H. Armstrong uskoi, että Jumala täyttäisi profetian hänen kauttaan ja työskenteli ahkerasti sen hyväksi. Hän tiesi, että Jumalan palvelijan oli suoritettava tehtävä tänä lopunaikana, koska Jumala oli profetoinut niin!

Vaikka H. Armstrongilla oli valtava vaikutus Jerusalemissa, hän ei täyttänyt kaikkea tätä Juudalle annettua toimeksiantoa. On selvää, ettei työ ollut ennen hänen kuolemaansa valmis.

Jumalan Filadelfian seurakunta työskentelee hartaasti jatkaakseen H. Armstrongin aloittama työtä. Tämän suuren Jumalan tukeman pienen, mutta voimallisen työn kautta ilosanoma saavuttaa Siionin ja Jerusalemin, ja Juudan kaupungit saavat kuulla Jumalan "Katso, teidän Jumalanne" -sanoman – tänään, juuri nyt!

Olemme ylläpitäneet vuosian ajan toimistoa Jerusalemissa. Julkaisemme joka toinen kuukausi ilmestyvää Watch Jerusalem -lehteä ja siihen liittyvää watchJerusalem.co.il -sivustoa, jotka sisältävät Juudan kansalle suunnattuja uutisia ja arkeologisia artikkeleita. Televisio-ohjelmamme on saavuttanut joitakin Jerusalemia ympäröiviä alueita, toisin kuin H. Armstrongin aikana.

Olemme seuranneet H. Armstrongin jalanjälkiä myös jatkamalla arkeologisia kaivauksia Jerusalemissa. Vaikka tuo "rautasilta"-kumppanuus sisälsi monia eri hankkeita, kaikki pohjautuivat arkeologiseen hankkeeseen. Olemme jatkaneet tuota kumppanuutta, jonka 50-vuotisjuhlaa juhlistamme vuonna 2018! Vuodesta 2006 Herbert W. Armstrong College -oppilaitoksemme on lähettänyt yli 57 kaivajaa Jerusalemiin, jossa he ovat työskennelleet professori Benjamin Mazarin tyttärentyttären, tri Eilat Mazarin, kanssa. Olemme osallistuneet kaikkiin tri Mazarin kaivauksiin sekä Daavidin kaupungissa että Ofelin kukkulalla. Opiskelijamme olivat suurin työntekijäryhmä tri Mazarin viimeisimmillä kaivauksilla vuonna 2018, jotka myös rahoitimme kokonaan.

Tänä aikana tri Mazar löysi osan mitä upeimmista ja tärkeimmistä, uskoakseni kaikkina aikoina mistään löydetyistä esineistä. Hän kaivoi esiin todisteita kuningas Daavidin palatsista (jossa Daavidin valtaistuin sijaitsi), kuningas Salomon kuninkaallisista asuintiloista, käskynhaltija Nehemian muurista, kaksi Jeremian kirjan luvussa 38 mainittua Juudean ruhtinaan sinettiä, kultaisen menora-medaljongin sekä pronssikolikoita. Hänen viimeinen löytönsä oli kuningas Hiskian ja profeetta Jesajan sinetit.

Useimmat kunniakkaat arkeologit päättävät uransa löytämättä edes prosenttia tri Mazarin löydöksistä! Meillä on ollut tilaisuus olla osallisia osaan hänen suurimmista löydöistään. Kun ajattelet, mitä tri Mazar on saanut aikaan käyttämällä Raamattua oppaanaan, sekä arkeologiansa sanomaa, huomaat, että Jumala on valmistanut hänen kauttaan Jeesuksen Kristuksen toista tulemista! Nämä arkeologiset löydöt sisältävät "Katso, teidän Jumalanne" -viestin! (Lue lisää ilmaiskirjasestamme Seals of Isaiah and King Hezekiah Discovered, Jesajan ja kuningas Hiskian sinetit löydetty, sekä uusintapainosartikkelimme “Archaeology Thunders: ‘Behold Your God!’”, Arkeologia jylisee: Katso, teidän Jumalanne!). Poistamme kiviraunioita siltä varsinaiselta paikalta, johon Jeesus Kristus palaa perustamaan ikuisen hallituksensa!

Jes. 40:9 toteutuu parhaillaan! Tämä profetia osoittaa, että Kristuksen paluu on lähellä. Julistamme jo Jumalaa Juudan kaupungeille. Sanoma on suurenmoinen: esittelemme uuden kuninkaan, jonka on määrä hallita Jerusalemia 1000 vuotta ja sen jälkeen! Ei ole syytä esitellä henkilöä, joka ei ole asumassa esiin!

Olemme hyvin siunattuja saadessamme olla osa tätä työtä ja näitä profetioita! Miksi lähetämme opiskelijoita Jerusalemiin kaivamaan kivimurskaa? Koska Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin! Tämä on Jerusalemin – ja koko ihmiskunnan – ainoa toivo! Jesaja ei kutsuu sanomaa pelkästään "ilosanomaksi". Jesaja huudahtaa: "Katso, teidän Jumalanne!" Huudahdukseen voi liittää kaksi, kolme tai jopa neljä huutomerkkiä!

Jumala on murheissaan Jerusalemin tämän päivän murhenäytelmistä, mutta hän on valinnut Jerusalemin! Jumala tulee täyttämään kaikki antamansa suuret profetiat ja lupaukset.

Jumala keskittää kansansa kiintopisteen selvästi Jerusalemiin. Arkeologiset kaivaukset auttavat meitä säilyttämään ajatuksemme Jerusalemissa. Jerusalemin hankkeemme liittyvät suorasti Jumalan innostaviin tulevaisuuden suunnitelmiin kaupunkia varten.

Kun ymmärrämme tarvittavalla tavalla tämän vaikuttavan tiedon, innostumme entistä enemmän kaupungin hankkeistamme. Jos löydämme tämän näyn ennen Kristuksen paluuta, meille annetaan suurenmoinen palkkio. "Katso, Herra, Herra tulee voimallisena, hänen käsivartensa vallitsee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen edellänsä" (jae 10). Jumala on varannut sinulle mieltä huimaavan palkkion, jos sinä teet Jumalan työtä.

Miksi Laodikealaiset joutuivat saatanan uhriksi?

H. Armstrongin kuoleman jälkeen Jumalan seurakunnassa tapahtui tragedia; hänen jälkeisensä johto hylkäsi hänen työnsä Jerusalemissa. He hylkäsivät H. Armstrongin opettamat totuudet ja julistaman evankeliumin sanoman. He lakkauttivat hänen humanitaarisen työnsä, tuhosivat kaiken hänen rakentamansa.

Jumalan seurakunta siirtyi Ilm. 3:14–22 kutsumalle "Laodikean" aikakaudelle, jolle on ominaista hengellinen penseys, sokeus, köyhyys ja alastomuus. 95 prosenttia Jumalan omista – Jumalan perheeseen kutsutuista yksilöistä – käänsi selkänsä Jumalalle.

Profeetta Sakarja profetoi tästä tragediasta. Se kutsuu H. Armstrongin tilalle tulevaa johtajaa symbolisesti "Joosuaksi". "Ja hän näytti minulle ylimmäisen papin Joosuan seisomassa Herran enkelin edessä ja saatanan seisomassa hänen oikealla puolellaan, häntä syyttämässä" (Sak. 3:1). Tämä on häpeällinen kuvaus, kuinka saatana otti miehen hallintaansa!

Jakeen paha Joosua edustaa Jumalan seurakunnan koko Laodikean aikakautta. (Selitän asia perin pohjin ilmaisessa kirjassani Malakian viesti nykyiselle Jumalan seurakunnalle.) Koko aikakausi on joutunut saatanan vangiksi – 95 prosenttia Jumalan omista.

Katso, kuinka Jumala käsittelee katastrofia: "Ja Herra sanoi saatanalle: Herra nuhdelkoon sinua, saatana. Nuhdelkoon sinua Herra, joka on valinnut Jerusalemin. Eikö tämä ole kekäle, joka on tulesta temmattu?" (jae 2). Suurin osa laodikealaisista joutuu suureen ahdinkoon, jossa heistä 50 prosenttia tekee parannuksen ja temmataan tulesta. Loput 50 prosenttia kuolee ikuisesti tulisessa järvessä.

Huomaa: Jumala puhuu tämän laittoman, saatanan orjuudessa olevan lopunajan Joosuan yhteydessä valitsevansa Jerusalemin. Miksi Jumala lausuu näin?

Tämä hämmästyttävä raamatunkohta paljastaa, miksi paha Joosua ja laodikealaiset joutuivat saatanan vangiksi, ja miten me vältämme saman ansan.

Jumala identifioi jakeessa syyn, miksi saatana pystyi ottamaan Laodikealaiset hengellisesti vangiksi! Mikä sai joukon kaiken omanneita ihmisiä luopumaan kaikesta turhan takia? He menettivät näyn saamastaan hengellisestä aarteesta – Raamatun suurimpiin luettavan vision. Vision siitä, että Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin!

Jumala yrittää pelastaa eksyneet poikansa vetoamalla heitä suuntaamaan ajatuksensa Jerusalemiin, menettämäänsä visioon. Laodikealaiset hairahtuivat vakaviin vaikeuksiin, kun he lakkasivat keskittymästä uuteen Jerusalemiin. He lakkasivat ajattelemasta Jumalan tavoin. Jumalan mieli suuntautuu jatkuvasti uuteen Jerusalemiin: Jumalan koko suunnitelma rakentuu uuteen Jerusalemiin. Joosua seuraajineen salli mielensä harhautua Jumalan visiosta, mikä johti Jumalan seurakunnan historian kaiketi pahimpaan katastrofiin!

Jumala varoittaa rakkaudessaan Joosuaa sekä laodikealaisia kapinan asiayhteydessä, etteivät he menettäisi tätä visiota. Jumala, jonka vahvin tahto on, että he voittavat paholaisen, tarjoaa heille tähän mitä parhaimman tilaisuuden. Jumala ilmoittaa laodikealaisille, minkä he ovat menettäneet ja mikä heidän on saatava takaisin, voidakseen astua Jumalan iankaikkiseen perheeseen! Heidän pelastuksensa on vaakalaudalla! Raamatun kirjoitukset osoittavat, että edes parannuksen suuren ahdistuksen aikana tekevät laodikealaiset – vaikka he saavat avustaa Kristusta huomisen maailmassa (Ilm. 14:1–4) – eivät tule toimimaan päämajan virka-asemissa. He menettävät tämän suurenmoisen osan iankaikkista palkintoaan! He maksavat ikuisen hinnan epäonnistumisestaan – jopa 50 prosenttia suuren ahdistuksen aikana parannuksen tekevistä.

Meidän on otettava oppi laodikealaisten kohtalosta, tehtävä ahkerasti työtä rakentaaksemme syvällisen vision uudesta Jerusalemista! Näemmekö, kuinka todellisia nämä annetut lupaukset ovat? Näemmekö, kuinka kallis epäonnistumisen hinta on?

Jumala mainitsee asiayhteydessä kolme kertaa valitsevansa Jerusalemin (Sak. 1:17; 2:12; 3:2, mikä on Sakarjan kirjan vankka teema. Muista aina, että Jumala on valinnut Jerusalemin!

Jumala ilmoittaa myös meille, että eksytyksen välttämiseksi myös meidän on ymmärrettävä näky uudesta Jerusalemista. Paholainen on jatkuvasti hyökkäyskannalla, lannistaa ja hiertää tunteitamme, jotta menettäisimme toivomme. Jollet omaa tätä visiota, et elä Jumalan lähellä, ja saatana lannistaa ja häkellyttää sinua monin tavoin, jopa voittaa sinut.

Meidän on voitettava niin kuin Kristus voitti (Ilm. 3:21), kuin Kristus voitti perkeleen (Matt. 4; Luuk. 4). "Ikuinen Jumala on valinnut Jerusalemin" -näky kannustaa meidät voittamaan. Joko voitamme paholaisen tai paholainen valloittaa meidät perustuen siihen, missä määrin ymmärrämme tämän vision. Laodikealaisten esimerkki opettaa meille, että jos kieltäydymme antamasta Jumalan hallita meitä, emme ymmärrä visiota. Meidän on kuunneltava taivaallista Jerusalemia ja kasvettava tämän suurenmoisen, aidon onnen tuovan sanoman, ymmärtämisessä!

Jos tahdot elää innostavaa, myönteistä ja toivoa täynnä olevaa elämää – jos tahdot inspiroivan näkymän tulevaisuudesta ja kokea ennekokemattoman ilon – tarvitset Jumalan näkemyksen Jerusalemista. Sinun on ankkuroitava mielesi tähän innostavaan toivoon. "Sillä katso: kivi, jonka minä olen asettanut Joosuan eteen – siihen yhteen kiveen päin on seitsemän silmää! Katso, minä kaiverran kaiverrukset siihen..." (Sak. 3:9). Jumalan tahto on kaivertaa tämä näky mieleemme, jotta emme unohda sitä koskaan. Näyn on oltava ajattelumme perusta!

Ainoastaan pcg omaa tämän majesteettisen vision, mistä syystä suoritamme arkeologisia kaivauksia Jerusalemissa. Jumalan tahto on, että iskostamme mieleemme, että olemme Jumalan ainutlaatuinen jäännös. Meidän on syytä pohtia syvällisesti, miksi Isämme haluaa, että mielemme kiinnittyy uuteen Jerusalemiin. Se, että ajattelemme asiasta Jumalan ajattelun mukaisesti, osoittaa, että olemme hänen poikiaan! Me olemme valinneet Isämme lailla Jerusalemin.

"Isällinen" työ Jerusalemissa

Tässä on toinen Jerusalem-työhömme liittyvä Jesajan profetia: "Mutta sinä päivänä [lopunaikana] minä kutsun palvelijani Eljakimin , Hilkian pojan" (Jes. 22:20). Eljakim kuvaa nykyistä virkaani. Tämän miehen profetoitiin seuraavan Hilkiaa, jonka roolin täytti Herbert W. Armstrong. Profetia muuttuu vielä paljon yksityiskohtaisemmaksi.

"Ja puetan hänen yllensä sinun ihokkaasi, vyötän hänet sinun vyölläsi ja panen sinun valtasi hänen käteensä, niin että hän on oleva isänä Jerusalemin asukkaille ja Juudan suvulle" (jae 21). Tästä Eljakimista tulee Juudan suvun isä! Se merkitsee varmasti suurta työtä paikan päällä. Se kertoo myös, että hän jatkaa H. Armstrongin työtä. Eljakim on Juudassa – ja pääasiassa Jerusalemissa – tehtävän työn, Hilkian perustaman työn isä – jota tulee vielä jatkaa.

Kun Jumala antaa meille työtehtävän, Jumala avaa työlle oven. Jumala on tarjonnut työtään tekeville ihmisille kautta historian tarvittavat työvälineet, suosion ja tilaisuudet, joidenka kautta menestyä! Jumala varmistaa tänään tosi filadelfialaisilleen riittävät resurssit, jotta me kykenemme päättämään työtehtävämme ja kiinnittämään katseemme Jerusalemiin.

Hoos. 11:12 profetoi juutalaisten ja Jumalan omien välisestä suhteesta seuraavasti: ”Efraim on ympäröinyt minut valheella ja Israelin huone vilpillä. Juuda juoksee yhä valtoimena, ja on uskollinen pyhäin kanssa" (loppu Biblia 1776).

Langen kommentaari esittää jakeesta parhaan käännöksen: "Juuda soutaa ja huopaa yhä Jumalan kanssa." He ovat horjuvat päättämättöminä, eikä edes tämä sana ole tarpeeksi voimakas. Monet muut profetiat paljastavat Juudan synnit, miten se kapinoi Jumalaa vastaan (esimerkiksi Hoosean luku 5). Juutalaiset omaavat kuitenkin ihailtavia ominaisuuksia ja luonteen – ainakin menneinä aikoina, ja vielä tänäkin päivänä monta muuta kansaa paremman, ml. Yhdysvallat ja Britannia. Jakeessa Jumala kertoo, että Juuda on "uskollinen pyhäin kanssa". Tämä on profetia toiminnastamme Jerusalemissa.

Kuinka juutalaiset ovat olleet uskollisia Jumalan pyhille? Ennen kaikkea arkeologian kautta! Kaikki toimemme Jerusalemissa ovat keskittyneet arkeologiseen projektiin.

Uskon, että tämä suuntaus tulee jatkumaan koskien jäljellä olevaa työtämme Juudassa. Odotan, että juutalaiset tukevat "uskollisina" kaivuutyötämme. Aikaisempi ja nykyinen arkeologinen työmme julistaa voimallisesti jylisevää juutalaisten tarvitsemaa "Katso, teidän Jumalanne!" -sanomaa Jumalan valmistaessa heitä Messiaan tuloon!

Viesti Jumalan huoneesta

Arkeologian lisäksi Jumala keskittää toisen työvälineen kautta omansa tänä lopunaikana Jerusalemiin: Armstrong Auditorium.

Sakarjan kirjan luku 5 on tärkeä. Selitän kirjasessani Sakarja – merkki Kristuksen pikaisesta paluusta, että luku koskee suorasti Jumalan seurakuntaa. Luvussa kerrotaan kahdesta naisesta; toinen edustaa Jumalan Laodikean Jumalan hallituksen hylänneitä pyhiä ja toinen Jumalan hallitusta rakastavaa kuuliaista, uskollista jäännöstä.

Jakeessa 9 uskollinen nainen käyttää eefa-mittalaitetta Jumalan työssä. Tämä on Ilm. 11:1 rinnakkainen raamatunkohta, jossa Jumala antaa mittalaitteen tämän uskollisen ryhmän johtajalle. Eefa edustaa Jumalan totuutta, jolla meidät kaikki mitataan. Mitä työtä tämä uskollinen nainen tekee erityisesti? "Ne menevät rakentamaan hänelle huonetta Sinearin maahan. Ja kun se on valmis, lasketaan hänet sinne paikoillensa" (Sak. 5:11). Sinear on toinen termi Babylonille, jolla Raamattu kuvaa ennen Kristuksen paluuta olevaa pahaa – maailmaa, jossa me elämme tänään (Ilm. luku 18). Sak. 5:11 on profetia naisesta eli seurakunnasta, joka rakentaa huoneen Jumalan totuudelle aikana ennen Kristuksen paluuta.

Sak. 5:11 profetoi, että Jumala antaa omilleen tehtäväksi rakentaa rakennuksen erityiseksi Jumalan totuuden huoneeksi, ja joka mittaa lopulta koko maailman. (Lue lisää asiasta kirjasestani Sakarja.)

Jumala paljasti minulle 7. joulukuuta 2007 Sak. 5:9–11 profetian kautta, että Jumala tahtoi uskollisen jäännösseurakuntansa rakentavan hänelle huoneen. Sinä samana päivänä Jumala painotti mieleeni myös "Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin" -näkemyksen tärkeyttä. En ollut ymmärtänyt ennen tuota päivää näyn syvyyttä.

Ei ole sattumaa, että Jumala paljasti kaksi ilmestyksen kultapalaa samana päivänä. Jumala yhdisti nämä kaksi aihetta, koska Jumalan temppeli on esikuva Jerusalemin temppelistä. Jumalan temppeli ja uusi Jerusalem liittyvät läheisesti toisiinsa. Olemme rakentaneet näyttävän rakennuksen, joka viittaa ihmiset kohti uutta Jerusalemia, Jumalan ikuista huonetta, ja osoittaa heille, että Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin!

Jumala on tarjonnut Armstrong Auditoriumin rakentamisen jälkeen työlleen suurenmoisia tilaisuuksia, mm. kaksi maailmanluokan arkeologista näyttelyä. Vuonna 2012 avattiin näyttely ”Seals of Jeremiah’s Captors Discovered” eli Jeremian vangitsijoiden sinetit on löydetty. Tuo näyttely oli varoitusviesti maailmalle ja Jerusalemille kohtaavasta vankeudesta vailla syvällistä parannuksen tekoa! Kolmen vuoden ajan toivotimme ihmiset tervetulleiksi Jumalan temppeliin opettaen heille Jerusalemin historiasta, joka tarjoaa suuren varoituksen pikaisesti kohtaavasta. Kesäkuussa 2018 oli toisen näyttelyn aika, “Seals of Isaiah and King Hezekiah Discovered” eli Jesajan ja kuningas Hiskian sinetit on löydetty, joka muistutti meitä siitä, kuinka lähellä varmaa tuhoa Jerusalem oli kuningas Hiskian aikana. Jumala säästi valitsemansa kaupungin ihmeellisellä tavalla ja osoitti, kuinka hän rakastaa tätä kaupunkia! Tämä näyttely muistutti meitä voimallisesti siitä, että Iankaikkinen on valinnut Jerusalemin!

Tämä on Jumalan sanoma, joka asuu Jumalan huoneessa.

Iankaikkisella Jumalalla on ikuiset tavoitteet. Jumalan tavoite on saattaa meidät sekä tämä maailma uuteen Jerusalemiin. Jumalan huone on ensisijainen keino keskittää mielemme tuohon upeaan tulevaisuuteen. Auditorio omaa toivon sanoman romahtamaan ja palamaan valmiille maailmalle. "Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin" voisi sanoa olevan auditoriorakennuksen teema! Tämä huone kertoo ikuisuudesta – Jumalan valitseman kaupungin ikuisuudesta. Se viittaa meidät tulevaan ikuiseen temppeliin Jerusalemissa!

Kaupunki taivaasta

Laodikean aikakausi on Jumalan seurakunnan viimeinen aikakausi ennen Kristuksen paluuta. Sitä edeltävä aikakausi on Filadelfian aikakausi (Ilm. 3:7–13) – mutta filadelfialaisia löytyy loppuun asti, sillä Jumala kutsuu Laodikean lankeemuksen aikana uskollisina pysyviä omiaan filadelfialaisiksi. Tosi filadelfialaiset pysyvät uskollisina loppuun asti.

Ajattele syvällisesti seuraavaa, valtavaa Jumalan antamaa lupausta uskollisille filadelfialaisille, niille, jotka välttävät laodikealaisten hengellisen ansan: "Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni" (jae 12). Uusi Jerusalem on nimeltään se kaupunki, jonka Jumala perustaa maan päälle Jeesuksen Kristuksen tuhatvuotisen hallinnon ja suuren valkoisen valtaistuimen tuomion jälkeen (tutkimme asiaa syvällisesti luvussa 7). Jumala, yhdessä perheensä kanssa, hallitsee Jerusalemista käsin ikuisesti!

Jumala kertoo meille jakeessa, että Jumalan filadelfialaiset kiinnittävät mielensä uuteen Jerusalemiin! Nämä ihmiset kiinnittävät katseensa nykyistä maanpäällistä kaupunkia pidemmälle kaupunkiin, joka "laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä", minkä vuoksi heihin kirjataan nimi uusi Jerusalem! Kuinka monelle seurakunnalle tai aikakaudelle Jumala lausuu näin? Ainoastaan Jumalan kallisarvoiseen totuuteen tarrautuvalle pienelle jäännökselle.

Jumala säilyttää jäännöksen päämajassa ikuisesti! Nämä pyhät asetetaan Jerusalemin päämajaan ikuisesti. "Eikä hän [jokainen filadelfialainen] koskaan enää lähde sieltä ulos..." Jumala puhuttelee meitä yksilöllisesti! Minkä arvoista on saada toimia ikuisesti Jumalan kanssa päämajassa, Jeesuksen Kristuksen kanssa palvellen? Toimi on erityinen kunnia ja vastuu. Suurin osa nykyisistä Jumalan omista on penseä ja menettänyt jo tämän osan palkkiota. He ovat menettäneet näyn uudesta Jerusalemista, kun saatana on saanut heistä otteen. He joutuvat maksamaan epäonnistumisestaan valtavan ikuisen hinnan – jopa 50 prosenttia suuren ahdistuksen aikana parannuksen tekevistä!

Uusi Jerusalem on Ilm. 3:12 ydin. Jumalan filadelfialaiset täyttää voimallinen näky uudesta Jerusalemista. Ajattele asiaa! Nämä ihmiset eivät edes ajattele maanpäällistä kaupunkia. Heidän mielensä on kiinnittynyt tähän kaupunkiin, joka laskeutuu "alas taivaasta minun Jumalani tyköä". Isämme tahto on, että hänen visionsa uudesta Jerusalemista valtaa hänen omiensa mielen.

Tämä on Jumalan tärkeintä valmistelua aikaa varten, jolloin Jeesus Kristus palaa Jerusalemiin. Jumala rakentaa pyhiinsä vision uudesta Jerusalemista, pääkaupungista, jossa he asuvat ja josta käsin he hallitsevat Kristuksen kanssa!

Tämä on Aabrahamin asettama esimerkki, hänen, joka "odotti kaupunkia, jonka rakentaja ja luoja on Jumala" (Hepr. 11:10). Tämä Jumalan rakentama kaupunki kestää ikuisesti – se on se valtava toivo ja visio, johon Aabraham keskittyi.

"Jos minä unhotan sinut, Jerusalem, niin unhota sinä minun oikea käteni. Tarttukoon kieleni suuni lakeen, ellen minä sinua muista, ellen pidä Jerusalemia ylimpänä ilonani" (Ps. 137:5–6). Pidätkö sinä Jerusalemia ylimpänä ilonasi? Käsillä ovat Jeesuksen Kristuksen tuosta kaupungista käsin tapahtuvan hallinnon valmistelun viime vaiheet, ja Jumala haluaa, että sinä osallistut näihin valmisteluihin!

Iankaikkinen Jumala on valinnut Jerusalemin. Nyt myös Iankaikkisen poikien on valittava Jerusalem!

Jatkuu: Viimeinen ristiretki